VII. The Consistency of Means and End
手段と目的の一貫性
手段と目的の一貫性
1. We have said much about discrepancies of means and end, and how these must be brought in line before your holy relationship can bring you only joy.
- discrepancy [diskrép(ə)nsi] : 「相違、食い違い、不一致、矛盾」
- means [míːnz] : 「手段、方法、資力」
- end [énd] : 「目的、目標、目当て、目途」
- brought [brɔ́ːt] : 「bring の過去・過去分詞形」
- bring [bríŋ] : 「〜を持って来る、〜を連れてくる」
- in line : 「一直線になって、調和して、〜に従って」
- before [bifɔ́ː(r)] : 「〜する前に、〜より前に、〜より先に」
- holy [hóuli] : 「神聖な」
- relationship [riléi∫n∫ìp] : 「関係、結び付き、かかわり合い、関連」
- joy [dʒɔ́i] : 「喜び、歓喜、喜びの種」
But we have also said the means to meet the Holy Spirit's goal will come from the same Source as does his purpose.
- meet [míːt] : 「合う、満足させる、かなえる、満たす、かなう」
- goal [góul] : 「目標、目的地、目的、目指すもの」
- come from : 「〜から来る、〜に由来する、源を〜に発する、〜によってもたらされる」
- same [séim] : 「同じ、同一の、変わらない」
- source [sɔ́ː(r)s] : 「もと、源、起点、原因」
- purpose [pə́ː(r)pəs] : 「目的、意図、狙い、意向、趣旨、意味」
Being so simple and direct, this course has nothing in it that is not consistent.
- simple [símpl] : 「簡潔な、簡単な、簡素な、単純な、容易な」
- direct [dáirekt] : 「率直な、遠慮のない、単刀直入の」
- consistent [kənsíst(ə)nt] : 「一致した、一貫性のある、矛盾のない、筋の通った」
The seeming inconsistencies, or parts you find more difficult than others, are merely indications of areas where means and end are still discrepant.
- seeming [síːmiŋ] : 「外観上の、外見だけの、見せかけの、うわべの」
- inconsistency [ìnkənsíst(ə)nsi] : 「つじつまの合わないこと、不一致、矛盾」
- part [pɑ́ː(r)t] : 「一部、部分」
- difficult [dífikʌ̀lt] : 「難しい、困難な、難解な、厳しい」
- merely [míə(r)li] : 「ただ単に、単に」
- indication [ìndikéi∫n] : 「兆候、目安、表れ、印、兆し、現れ、指示、表示」
- area [é(ə)riə] : 「範囲、領域、分野、地域、区域」
- discrepant [diskrépənt] : 「矛盾する、食い違う、一致しない」
And this produces great discomfort. This need not be. This course requires almost nothing of you.
- produce [prəd(j)úːs] : 「〜を作り出す、引き起こす、発出する、形成する」
- great [gréit] : 「大きい、大きな、巨大な」
- discomfort [diskʌ́mfə(r)t] : 「不快、不安、辛苦、不快症状」
- require [rikwáiə(r)] : 「〜を必要とする、求める」
- almost [ɔ́ːlmoust] : 「ほとんど、九分どおり、大体」
It is impossible to imagine one that asks so little, or could offer more.
- impossible [impɑ́səbl] : 「不可能な、とてもあり得ない、できない、無理な」
- imagine [imǽdʒin] : 「想像する、思う、心に描く、推測する」
- ask [ǽsk] : 「求める、要求をする、必要とする」
- offer [ɔ́(ː)fə(r)] : 「差し出す、捧げる、提供する」
2. The period of discomfort that follows the sudden change in a relationship from sin to holiness may now be almost over.
- period [pí(ə)riəd] : 「期間、時期」
- discomfort [diskʌ́mfə(r)t] : 「不快、不安、辛苦、不快症状」
- follow [fɑ́lou] : 「〜に続く、〜の次に来る」
- sudden [sʌ́dn] : 「突然の、いきなりの、唐突な」
- change [t∫éin(d)ʒ] : 「変化、変更、移行、交換」
- relationship [riléi∫n∫ìp] : 「関係、結び付き、かかわり合い、関連」
- sin [sín] : 「罪、罪悪、ばかげたこと、過失、罪業」
- holiness [hóulinəs] : 「神聖、高潔」
- almost [ɔ́ːlmoust] : 「ほとんど、九分どおり、大体」
- over [óuvə(r)] : 「終わって、終了して、完了して」
To the extent you still experience it, you are refusing to leave the means to him who changed the purpose.
- to the extent : 「〜の程度まで、ある程度」
- experience [ikspí(ə)riəns] : 「〜を経験する、〜を体験する」
- refuse [rifjúːz] : 「拒む、拒絶する、断る、嫌がる」
- leave [líːv] : 「〜を預ける、〜を任せる、頼む、委ねる」
- means [míːnz] : 「手段、方法、資力」
- change [t∫éin(d)ʒ] : 「〜を変える、〜を変更する、〜を変換する」
- purpose [pə́ː(r)pəs] : 「目的、意図、狙い、意向、趣旨、意味」
You recognize you want the goal. Are you not also willing to accept the means? If you are not, let us admit that you are inconsistent.
- recognize [rékəgnàiz] : 「〜を認識する、〜を認証する、認める、受け入れる」
- goal [góul] : 「目標、目的地、目的、目指すもの」
- be willing to : 「〜する意思がある、進んで〜する」
- accept [əksépt] : 「承認する、認める、容認する、受け入れる」
- admit [ədmít] : 「〜を認める、承認する」
- inconsistent [ìnkənsíst(ə)nt] : 「矛盾した、一貫性のない、つじつまの合わない、調和の欠けている」
A purpose is attained by means, and if you want a purpose you must be willing to want the means as well.
- attain [ətéin] : 「手に入れる、獲得する」
- as well : 「同じに、おまけに、その上、なお」
How can one be sincere and say, "I want this above all else, and yet I do not want to learn the means to get it? "
- sincere [sinsíə(r)] : 「誠実な、正直な、思ったままを言う、心からの」
- above all else : 「何にもまして」
- learn [lə́ː(r)n] : 「〜を学ぶ、〜を知る、分かる」